به پایگاه اطلاع رسانی مدیریت توسعه منابع انسانی خوش آمدید    
دانستنيهاي ورزشي
دانستنيهاي ورزشي 


1393/2/22 دوشنبه
....
دانستنيهاي سلامت ( تناسب اندام ) 
....
دانستنيهاي سلامت ( مبارزه با استرس ) 
....
دانستنيهاي سلامت ( كاهش وزن ) 
....
دانستنيهاي سلامت (شير ) 
....
خواص ميوه ها( برگه زرد آلو ) 
....
خواص ميوه ها( ميوه موز ) 
....
حركات ورزشي ( حركات بدون نياز به تجهيزات) 
....
دانستنيهاي ورزشي ( نوشيدني ورزشي ) 
....
دانستنيهاي ورزشي ( مصرف صحيح مواد غذايي ) 
....
دانستنيهاي ورزشي ( در مان كمر درد با حركات ورزشي ) 
....
دانستنيهاي ورزشي ( حركت درماني در آب ) 
....
دانستنيهاي ورزشي ( درد مفاصل ) 
....
حركات ورزشي ( در محل كار ) 
....
گرمازدگي ( گرماي بدن در ورزش ) 

گرماي بدن در ورزش

تقريباً تمامي انرژي حاصله از سوخت و ساز مواد غذايي تبديل به گرما مي‌شود. حتي انرژي مصرفي جهت ايجاد انقباض عضلاني نيز سرانجام به گرما تبديل مي‌گردد


گرماي بدن در ورزش

تقريباً تمامي انرژي حاصله از سوخت و ساز مواد غذايي تبديل به گرما مي‌شود. حتي انرژي مصرفي جهت ايجاد انقباض عضلاني نيز سرانجام به گرما تبديل مي‌گردد. در بهترين شرايط بازدهي انرژي مواد غذايي براي ايجاد کار عضلاني 20 الي 25 درصد است و بقيه آن در حين سوخت و ساز داخل سلولي به گرما تبديل مي‌شود و آن مقدار درصد انرژي که صرف کار عضلاني مي‌گردد نيز در حين ايجاد کار عضلاني و به حرکت درآوردن عضلات و مفاصل به گرما تبديل خواهد شد.
حال با در نظر گرفتن اينکه مصرف اکسيژن بدن در يک ورزشکار آزموده در حين ورزش حدود 20 برابر افزايش مي‌يابد و ميزان گرماي حاصله نيز نسبت مستقيم با مصرف اکسيژن دارد، روشن مي‌شود در ورزش هاي استقامتي چه مقدار متنابهي گرما در بافت‌هاي بدن انسان توليد مي‌گردد.
چنانچه اين گرماي حاصله در اثر ورزش در هواي گرم و مرطوب ايجاد شود، با در نظر گرفتن اينکه در هواي مرطوب مکانيسم تعرق نيز دچار مشکل مي‌شود، تجمع اين گرماي فوق‌العاده زياد مي‌تواند به حالت کشنده‌اي که گرمازدگي نام دارد، منجر شود.

گرمازدگي
در حين فعاليت هاي استقامتي حتي در هواي معمول ، درجه حرارت بدن از حالت نرمال(37 درجه) به حدود 40 درجه سانتي‌گراد مي‌رسد، هواي گرم و مرطوب يا فعاليت خيلي شديد و يا پوشيدن لباس‌هاي گرم در حين ورزش ، دما را به راحتي به 5/40 درجه سانتي‌گراد خواهد رساند. در اين دما ، گرماي زياد باعث از بين رفتن سلول‌هاي مغزي مي‌شود. در اين شرايط علائمي مثل ضعف شديد ، از پاي افتادن ، سردرد و سرگيجه ، تهوع و استفراغ ، عرق زياد، تيرگي شعور، حالت گيجي و تلوتلو خوردن  و بيهوشي بروز مي‌کند. مجموعه علائم فوق گرمازدگي ناميده مي‌شود و چنانچه سريعاً تشخيص و درمان نشود باعث مرگ خواهد شد. در دماي بالا مکانيسم تنظيم حرارت بدن از کار افتاده و از طرفي گرماي زياد باعث افزايش تبادلات شيميايي داخل سلولي شده و خود به خود گرماي بيشتري توليد مي‌نمايد. درمان گرمازدگي درمان گرمازدگي پايين آوردن سريع حرارت بدن است. بهترين راه ، خارج کردن کليه البسه و پاشيدن آب به تمام سطوح بدن يا خيس کردن سطح بدن با پارچه در مقابل جريان وزش باد کولر يا پنکه است. تجربه نشان داده است که اين کار باعث پايين آمدن سريع حرارت بدن مي‌شود. در صورت امکان فرو کردن بدن در آب حاوي تکه هاي يخ نيز موثر است. آب و نمک بدن در حين ورزش يک ساعت فعاليت استقامتي شديد در آب و هواي گرم و مرطوب ممکن است باعث کاهش وزن بدن ، در حدود 5/2 تا 5 کيلوگرم شود که اصولاً تمام آن در اثر دفع عرق ايجاد مي‌شود ، دفع عرق به ميزاني که منجر به 3 درصد کاهش وزن شود ، باعث کاهش بازدهي جسماني شده و کاهش سريع وزن به ميزان 5 الي 10 درصد باعث ايجاد کرامپ‌هاي عضلاني ، تهوع و ساير عوارض خواهد شد. بنابراين جايگزيني مايعات از دست رفته الزامي است. جايگزيني نمک و پتاسيم تعريق باعث دفع مقدار زيادي نمک (کلرو سديم) مي‌شود. به همين دليل از ديرباز عقيده بر اين بوده است که هنگام ورزش در آب و هواي گرم ، وررزشکاران بايد از قرص‌هاي نمک استفاده کنند. از طرفي متأسفانه بعضاً مصرف زياده از حد قرص‌هاي نمک باعث عوارض بيشتري مي‌شود.


به علاوه چنانچه ورزشکار به مدت 1 تا 2 هفته در محيط گرم و مرطوب تمرين نمايد، به تدريج نسبت به محيط جديد خو گرفته و عادت مي‌کند. غدد عرق با محيط جديد سازش يافته و مقدار بسيار کمي نمک از طريق عرق ترشح مي‌کنند . از نظر علمي در حين سازش تدريجي با محيط، غدد فوق کليوي هورمون آلدوسترون ترشح نموده و اين هورمون باعث جلوگيري از دفع نمک از طريق عرق و ادرار مي‌شود، ولي دفع پتاسيم را از طريق ادرار و عرق افزايش مي‌دهد.
نتيجه اينکه پس از عادت کردن به ورزش در آب و هواي گرم و مرطوب بيشتر احتياج به جايگزيني پتاسيم دفع شده است تا کلروسديم و بهترين راه جايگزيني آن نيز مصرف آب ميوه (به علت داشتن مقدار کافي پتاسيم) است
.

 

تهيه كننده : هيات ورزشهاي رزمي

1392/4/24 دوشنبه
....


مجری سایت : شرکت سیگما