آمار بازدیدکنندگان
تعداد بازديد اين صفحه: 54535
تعداد بازديد از سايت: 147261410
تعداد بازديد زيرپورتال: 11973284
اين زيرپورتال امروز: 9422
در امروز: 48636
اين صفحه امروز: 79
دوره هاي آموزشي
بحث پانزدهم كارآفريني (رقابت) 05/06/1393 

با سلام

رقابت در كارآفريني  يكي ديگر از مهارت هاي كارآفرينان مي باشد كه در اين هفته به آن مي پردازيم. همه مي دانيم كه رقابت مي تواند سالم يا ناسالم باشد رقابت را مي توان هنر تسلط بر چيزهايي كه ساير انسان ها بر روي آنها كنترل ندارند يا كنترل كمتري دارند تعريف نمود با اين تعريف پي خواهيم برد رقابت نياز به كار تيمي دارد و رقابت سالم بدون تعامل و همكاري با ديگران امكان پذير نمي باشد زيرا در كارهاي تيمي است كه افراد آمادگي كنترل بر روي تخصص هاي خاص را پيدا مي كنند در غير اينصورت مي بايست بجاي تقويت مهارت خود مهارت سايرين را پايين بياوريم كه به اين رقابت رقابت ناسالم گويند. در ادامه دو فايل صوتي خدمتتان ارائه مي گردد كه قسمت هاي 3 و 4 آن نيز به محض آماده شدن خدمتتان تقديم مي گردد.


 
بحث چهاردهم كارآفريني (مهندسي سخنراني ) 18/05/1393  

سلام دوستان و همكاران

بحث اين هفته را به مهندسي سخنراني اختصاص مي دهيم . يكي از مهم ترين مهارت هاي كارآفرينان مستقل و سازماني را كه اصول و فنون مذاكره بود قبلا" ارائه كرديم  در ادامه آن،  مهارت سخنراني در محافل عمومي و علمي كه يكي  ديگر از مهارت هاي ضروري  است و مي تواند به كارآفرينان كمك كند تا اهداف خود را محقق نمايند ارائه مي گردد . مي دانيم كه سخنراني مي بايست كوتاه ، مفيد و پيوسته و در راستاي هدف از قبل تعيين شده باشد . براي ارائه سخنراني چهار انرژي را بايد در خود تقويت كنيم اين انرژي ها عبارتند از : 1- باتري فيزيكي بدن 2- باتري احساسات 3- باتري فكري 4-  باتري روحي . همچنين قبل از ارائه سخنراني مي بايست هفت مرحله را در نظر گرفت و طراحي نمود اين مراحل عبارتند از : 1- هدف سخنراني 2- تعيين جزئيات سخنراني 3- شناخت مخاطبان 4- جمع آوري اطلاعات مرتبط 5- سازماندهي اطلاعات6-  استخراج ساختار و محتواي سخنراني 7- تمرين در مقابل آيينه يا دوستان  در ادامه ده فايل صوتي كه متراكم گرديده اند (جهت دانلود سريع ) به همراه فايل متني ذيربط در قالب دوره آموزشي مهندسي سخنراني ارائه مي گردد .  موفق باشيد .  


 
بحث سيزدهم كارآفريني (تفكر سيستمي ) 06/05/1393 

با سلام و ضمن تبريك عيد سعيد فطر

بحث سيزدهم كارآفريني را به " تفكر سيستمي " اختصاص مي دهيم . اجازه بدهيد تفكر سيستمي را با چند پرسش تعريف  نماييم . 1- آيا تقويت يك مهارت، ما را به هدف شخصي خود مي رساند ؟ آيا با راه اندازي مترو  و احداث بزرگراه در تهران مشكل ترافيك در اين شهر حل شد؟ آيا با تقويت يك واحد در منابع انساني مديريت منابع انساني به هدف خاص آن واحد نائل گرديد ؟ آيا با اجراي الگوي مصرف  توسط شركت ملي گاز ايران در مصرف گاز صرفه جويي قابل ملاحظه اي مشاهده گرديد؟ با پاسخ به سئوالات عنوان شده كه در سطوح فردي ، سازماني و برون سازماني (سطوح تفكر سيستمي ) مطرح شد متوجه مي شويد كه جهت حل يك مسئله مي بايست در تمام ابعاد آن راه حل ارائه و اجراء نمود  و يا جهت راه اندازي يك كسب و كار مي بايست تمام ابعاد آن را از جنبه هاي مختلف بررسي و شبيه سازي نمود در غير اينصورت هدف مورد نظر حاصل نخواهد گرديد. به زبان ديگر سيستم زماني مي تواند در راستاي هدفي كه برايش تعريف شده است كار كند كه تمام اعضاء آن درست و كامل در كنار يكديگر كار كنند . تفكر سيستمي بيانگر اين نگرش  و ديدگاه است . در ادامه فايل هاي مرتبط با اين موضوع آورده شده است و پيشنهاد مي گردد ابتدا فايل صوتي را گوش دهيد سپس كليپ تفكر سيستمي را مشاهده نماييد و بعد از آن فايل تفكر سيستمي كه توسط اينجانب جمع آوري گرديده است مطالعه و جهت دريافت اطلاعات بيشتر به ساير فايل ها مراجعه  نماييد.  


 
بحث دوازدهم كارآفريني (عزت نفس) 25/04/1393 

با سلام

بحث دوازدهم كارآفريني را به عزت نفس اختصاص مي دهيم . عزت نفس با خودپسندي،خودشيفتگي و اعتماد به نفس فرق مي كند اعتماد به نفس ايمان به توانمندي خود در يك حوزه خاص مانند نويسندگي يا سخنراني اطلاق مي شود اما عزت ننفس ارزش و بهايي است كه شما بر كل وجود خود مي گذاريد در واقع ارزيابي شما از وجود خودتان است كه چه مقدار براي شخصيت خود ارزش قائل هستيد و به چه ميزان از عملكرد خويش رضايت داريد . شاخص هايي كه با آن مي توانيد عزت نفس خود را بسنجيد عبارتند از : 1- اسرار بر مواضع 2- انتقاد زياد از ديگران 3- تفسير منفي از رفتار ديگران و بدبيني 4- مقايسه دائمي خود با ديگران 5- عدم توانايي تغيير باور و ابراز آن 6- طلبكار بودن ،7- احساس گناه و خجالت 8- نياز به تأ ئيد ديگران 9- اعتماد به نفس پايين 10- خود مقصر پنداري يا دگر مقصر پنداري 11- عدم توجه به سهم هر كس در رابطه با مسئوليت 12- افراط و تفريط در استفاده از قدرت 13- عدم تحمل رشد و پيشرفت ديگران 14- قضاوت افراطي 15 - اضطراب اجتماعي  در ادامه سه فايل صوتي در اين رابطه تقديم مي گردد.  


 
بحث يازدهم كارآفريني (چشم انداز) 17/04/1393  

با سلام  خدمت هكاران و دوستان

بحث يازدهم كارآفريني را به چشم انداز و نقش آن در زندگي شخصي و سازماني اختصاص مي دهيم. بطور خلاصه چشم انداز مشخص مي كند چه كاري  مي خواهيد انجام دهيد و چرا؟ چگونه؟ چه وقت؟ . چشم انداز توسط رهبران و با مديريت مشاركتي و با در نظر گرفتن كليه جزئيات و بصورت گروهي  و اخذ موافقت كاركنان تهيه و تدوين مي شود . يك چشم انداز خوب داراي ويژگي هايي مانند جامع ، متوازن، مبسوط، الهام بخش، قابل دست يابي  و چالش انگيز است  تا خلاقيت كاركنان را تحريك نمايد. ارزش ها مي توانند براي ارزيابي حركت  به سمت چشم انداز استفاده شوند اما تنها اين چشم انداز است كه جهت حركت را به ما نشان مي دهد .  در ادامه فايل هاي مربوطه جهت بهره برداري آورده شده است كه توصيه مي گردد ابتدا فايل صوتي را گوش نماييد.


 
بحث دهم كارآفريني (ابزار گونه شناسي شخصيتي MBTI) مورخ 07/04/1393 

با سلام و ضمن تبريك فرا رسيدن ماه ضيافت الهي

بحث دهم  كارآفريني را به  معرفي ابزار كاربردي MBTI كه جهت ارزيابي شخصيتي افراد از آن استفاده مي شود اختصاص مي دهيم .  اين ايزار روانشناختي كه از اواخر سال 1392 توسط مديريت منابع انساني شركت ملي گاز ايران جهت شناسايي مديران آينده تحت عنوان كانون ارزيابي عملكرد مديران  بكار گرفته شده است به افراد كمك مي كند تا با شناخت خود روش هاي يادگيري ، برقراري ارتباطات، مسير شغلي ، زندگي اجتماعي و غيره را به نحو مطلوب مديريت نمايند. به كمك اين ابزار مي توان تركيب تيم ها و گروه هاي كاري در سازمان را نيز سازماندهي و در فرآيندهاي منابع انساني از آن بهره جست . اين ابزار در صورتي كه بطور صحيح از آن استفاده شود شخصيت واقعي افراد را در قالب 16 تيپ شخصيتي مشخص و روند بهبود و توسعه ابعاد آن را رصد مي كند لازم به ذكر است هيچكدام از اين 16 تيپ مطلق نبوده و نسبت به يكديگر برتري ندارند . بطور خلاصه اين ابزار روانشناختي همانند يك آيينه عمل نموده و واقعيت هاي شخصيتي افراد را به آنها نشان مي دهد . جهت درك اساس و بنيان اين ابزار به صفحه 10 فايل زير با عنوان  What is the MBTI مراجعه نماييد . در ادامه دو فايل صوتي و فايل هاي الكترونيكي  مرتبط جهت بهره برداري ارائه مي گردد .


 
بحث نهم كارآفريني (فضاي كسب و كار در ايران ) 07/03/1393 

با سلام و تبريك عيد مبعث

دوستان گرامي بحث نهم كارآفريني را به فضاي كسب و كار در ايران (سازماني و مستقل)اختصاص مي دهيم .

به عوامل موثر بر عملكرد واحدهاي اقتصادي مانند كيفيت دستگاه هاي حاكميت ، ثبت قوانين و مقررات ، كيفيت زير ساخت ها و...كه تغيير در آنها فراتر از اختيارات و قدرت مديران بنگاه هاي اقتصادي است فضاي كسب و كار اطلاق مي شود. بهبود فضاي كسب و كار در كشورهاي جهان توسط بانك جهاني پايش و اندازه گيري مي شود. شاخص هاي ارزيابي بهبود فضاي كسب و كار عبارتند از1- شروع كسب و كار 2- اخذ مجوزها 3- استخدام و اخراج نيروي كار 4- ثبت مالكيت 5- اخذ اعتبا ر 6- حمايت از سرمايه گذاران و سهامداران 7- پرداخت ماليات 8- تجارت فرامرزي 9- انحلال يك فعاليت 10- الزام آور بودن قراردادها،

 طبق آخرين گزارش بانك جهاني كه شرح تفصيلي آن در فايل هاي زير آورده شده است كشورمان ايران در بين 189 كشور بعد از كشور عراق مقام 152 را كسب نموده است كه نسبت به سال هاي قبل از 2014 سير نزولي را در بر داشته و كشور مالزي رتبه ششم را به خود اختصاص داده است،  در ادامه به همراه فايل هاي الكترونيكي متني دو فايل صوتي كه مصاحبه با دو كارآفرين موفق يكي در بعد سازماني و ديگري مستقل مي باشد قرار داده شده است كه توصيه مي گردد ابتدا اين دو فايل را بشنويد تا بطور كامل با فضاي كسب و كار ايران از ديدگاه كارآفرينان آشنا شويد .   


 
بحث هشتم كارآفريني (بهره وري ) 20/02/1393 

با سلام خدمت همكاران و دوستان عزيز

بحث هشتم كارآفريني به بهره وري اختصاص مي دهيم . طبيعي است چنانچه كارآفريني مستقل يا سازماني داراي بهره وري مناسبي نباشد ادامه آن مفهومي ندارد و بايد از اين نظر پايش و كنترل و در راستاي بهره وري جهت داده شود . مفهوم بهره وري از مجموع دو مقوله كارآيي و اثر بخشي است . كارايي را انجام درست كارها به مفهوم استفاده مطلوب تر و موثر تر از امكانات و منابع و اثر بخشي را انجام كارهاي درست به مفهوم ميزان دستيابي به اهداف تعيين شده تعريف نموده اند كه در نتيجه ميزان رسيدن به اهداف به صورتي موثر و با استفاده از حداقل منابع و امكانات را مي توان بهره وري بيان كرد. به عبارت ديگر كارايي برابر است با نسبت ورودي هاي برنامه ريزي شده به ورودي هاي واقعي و اثر بخشي برابر است با نسبت خروجي هاي واقعي به خروجي هاي برنامه ريزي شده كه در نتيجه بهره وري را مي توان نسبت خروجي هاي واقعي به ورودي هاي واقعي عنوان كرد . با توجه به تعريف بهره وري ، مهمترين و سخت ترين بخش بهره وري اندازه گيري آن است بطوري كه اگر اين فرآيند انجام نشود بهره وري مفهومي پيدا نمي كند در ادامه فايل هاي مرتبط با اين بخش ذخيره نماييد  .  


 
بحث هفتم كارآفريني (انگيزش) 02/02/1393 

با سلام خدمت همكاران و دوستان گرامي بحث هفتم كارآفريني را به انگيزش اختصاص داده ايم چرا كه در جهت اجراي طرح هاي كارآفريني چه مستقل و جه سازماني داشتن انگيزه و از آن مهم تر تداوم و مستمر بودن اين روحيه منجر به موفقيت فرد يا سازمان مي گردد. و بلطبع فاقد بودن انگيزش يا مستمر نبودن آن نتيجه عكس را به همراه خواهد داشت . انگيزش مجموعه فرآيندهايي كه مقاومت، جهت و پافشاري در فرد را براي دستيابي به آرمان يا هدفي مشخص بوجود مي آورد تعريف نموده اند . بنابراين طبق اين تعريف مي توان نتيجه گرفت كه اولا" انگيزش يك فرآيند است پس داراي ورودي و خروجي است ثانيا" عناصر اصلي آن قدرت و مقاومت - جهت به سمت اهداف يا منافع مشخص و اصرار و تداوم براي رسيدن به آن اهداف و منافع مي باشد .  عوامل متعددي در اين امر دخيل مي باشند اما از مهم ترين اين عوامل مي توان به طراحي شغل كه نقش مهم تري دارد اشاره نمود عواملي كه در طراحي يك شغل بايد رعايت نمود تا حداكثر پتانسيل انگيزشي را به همراه داشته باشد عبارتند از 1- تنوع مهارت 2- هويت وظيفه 3- اهميت وظيفه 4- استقلال 5- بازخور كه پس از طراحي شغل مي توان اين عوامل كيفي را با رابطه زير كمي كرد و ميزان پتانسيل انگيزشي شغل را محاسبه نمود  .

تنوع مهارت+ هويت وظيفه +اهميت وظيفه /3)    *   استقلال *  بازخورsmiley  )


 
مبحث ششم كارآفريني (كارآفريني سازماني 18/01/1393 

با سلام و تبريك سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي مبحث ششم كارآفريني را در راستاي اهداف مدير محترم توسعه منابع انساني به كارآفريني سازماني اختصاص مي دهيم .  تا كنون با مباني و مفاهيم كارآفريني آشنا شده ايم . كارآفريني سازماني يكي از انواع كارآفريني مي باشد كه مي توان آن را به دو نوع فردي و درون واحدي يا شركتي تقسيم نمود بطور كلي اگر افراد كارآفرين با حمايت مديران واحدهاي مستقل بتوانند فرآيندهاي سازمان را در راستاي چابك سازي بهبود دهند يا روش هاي جديدي را براي روش هاي اداري و عملياتي ارائه و اجراء و يا خدمات يا كلاي جديدي ارائه نمايند  مي توان به آن سازمان ، كارآفريني سازماني را اطلاق نمود كه اين نوآوري در روش ها مي تواند تدريجي و يا بنيادي باشد . بديهي است چنانچه مديران ارشد باور داشته باشند كه اين نوآوري ها در نهايت به منافع سازمان كمك مي نمايد و منفعت حاصل براي سازمان و حتي افراد آن مي باشد در راستاي پياده سازي آن شتاب خواهند نمود .  در ادامه فايل هاي مربوطه تقديم مي گردد.  بديهي است در صورت دريافت فايل هاي جديد با توجه به موضوع ، مباحث اين بخش و ساير بخش ها به روز خواهند شد


 
مبحث هفته پنجم كارآفريني (اصول و فنون مذاكره ) 18/12/1392 

با سلام

مبحث اين هفته در راستاي كارآفريني سازماني مرتبط با يكي از مهارت هاي بنيادي آن اصول و فنون مذاكره است   كه در تحقق اهداف كارآفرينان سازماني يا مستقل بسيار موثر است . مذاكره ابعاد و ويژگي هاي متفاوتي دارد كه مي توان به اصول مذاكره ، مذاكره با خود، تصميم گيري در مذاكره، ترك مذاكره، روش هاي مذاكره و غيره نام برد بدين منظور فايل هاي صوتي يكي از اساتيد مطرح كشور در اين حوزه آقاي مهندس محمد رضا شعبانعلي آورده شده است كه با بياني صريح اين مهارت را آموزش مي دهد و از آنجايي كه ايشان اين آموزش را بصورت يك پروژه تعريف نموده اند و با عنايت به اهميت اين مهارت، در طول هفته هاي آتي فايل هاي صوتي اين بزرگوار در اين بخش گذاشته مي شود . 


 
بحث هفته چهارم كارآفريني (رهبري) 05/12/1392 

با سلام

موضوع اين هفته در ارتباط با مبحث كارآفريني رهبري مي باشد تا كنون مطالب متعددي در رابطه با رهبري و تفاوت آن با مدير ارائه گرديده است . در كل مي توان گفت در صورت داشتن و كسب صفات زير مي توان يك رهبر مناسب جهت هدايت افراد در راستاي آرمان ها و اهداف پيش بيني شده باشيم

شخصيت كه در عمل و رفتار بروز مي كند نه در قول و گفتار

جاذبه مجموعه صفاتي كه منجر به جذب ديگران مي شود

تعهد و مسئوليت پذيري كه اعتماد افراد را ايجاد مي كند

مهارت هاي ارتباطي و روابط مناسب

شايستگي و كسب لياقت جايگاه رهبري

قدرت تشخيص به معناي برخورداري از دانش بينش و بصيرت

تمركز بر اهداف اصلي و گريز از حاشيه پردازي

انگيزش و ايجاد انگيزه

آينده بيني و پيشگويي

استمرا ر در كسب مهارت و توانمندسازي خود

در ادامه فايل هاي مرتبط با رهبري ارائه مي گردد 05/12/1392  


 
مبحث هفته سوم كارآفريني (كار تيمي )20/11/1392 

با سلام

در هفته اول و دوم با مباني و مفاهيم كار آفريني و خلاقيت و نوآوري آشنا شديم . در اين مرحله ايده هاي خلاقانه مي بايست در تيم هاي كاري پردازش شوند و فرآيند هاي بعدي بصورت تيمي انجام شود . در اكثر سازمان هاي ايراني كارها بصورت فردي يا نهايتا" گروهي انجام مي شود . تفاوت اصلي كار گروهي و تيمي در ساختار آنها مي باشد در گروه ها ساختار افقي است كه موجب چابكي و هم افزايي مي گردد ولي در تيم ها ساختار شبكه اي است و اعضاء در قالب شبكه هاي عنكبوتي اطلاعات را به اشتراك مي گذارند و آنها را تجزيه و تحليل مي نمايند اين امر علاوه بر هم افزايي منجر مي گردد تا از ابعاد مختلف به موارد و مسائل توجه شود

در كار تيمي بر خلاف كار گروهي راي گيري نمي شود بلكه اعضاء به اجماع مي رسند . در ادامه فايل هاي مرتبط تقديم مي گردد


 
فايل هاي هفته دوم كارآفريني 15/11/1392 

با سلام

در دوره آموزشي مباني كارآفريني كه در هفته اوال ارائه گرديد بيان شده است  كه اساس كارآفريني شناخت و يا ايجاد فرصت جهت توليد ايده مي باشد كه لازمه آن داشتن  مهارت خلاقيت است بنابراين در اين هفته فايل هاي مربوط به خلاقيت و نوآوري از اساتيد مطرح كشور ارائه مي گردد. لازم به ذكر است به منظور حفظ حق مالكيت معنوي اساتيد فايل ها رمز دارند كه مي بايست گزينه Read Only  را انتخاب نماييد .


 
فايل هاي مربوط به آموزش كارآفريني  

با سلام

به منظور فرهنگ سازي كارآفريني و سازمان هاي كارآفرين در سطح شركت ملي گاز ايران با همكاري آموزش فني و تخصصي شركت تصميم گرفتيم بصورت مستمر و يكپارچه و هفتگي فابل هاي مرتبط از اساتيد مطرح كشور را در اين بخش قرار دهيم و به منظور حفظ مالكيت معنوي آثار اين عزيزان فايل ها رمزگذاري شده اند كه مي بايست گزينه READ ONLY را انتخاب نماييد . از همكاران  تقاضا داريم با ارسال نظرات و فايل هاي مرتبط(خلاقيت ،نوآوري و كارآفريني ) به آدرس الكترونيكي training.nigc@gmail.com و يا اينترانت bensaeed@nigc.ir و تماس 02184877678 ما را در اين راستا راهنمايي نمايند .   مدير بخش كارآفريني    مهندس فريد  بن سعيد. 05/11/1392


 
فايل هاي مربوط به مديريت كيفيت  


مجری سایت : شرکت سیگما