آمار بازدیدکنندگان
تعداد بازديد اين صفحه: 87558
تعداد بازديد از سايت: 152844585
تعداد بازديد زيرپورتال: 12624513
اين زيرپورتال امروز: 1490
در امروز: 13214
اين صفحه امروز: 3
پالایشگاه نفت
پالايشگاه نفت 
پالايشگاه نفت يک واحد صنعتي است که در آن نفت خام به مواد مفيدتري مانند سوخت جت، سوخت ديزل، بنزين، آسفالت، گاز مايع شده و بسياري ديگر از فرآورده‌هاي نفتي تبديل مي‌گردد. پالايشگاه‌هاي نفت به طور معمول واحدهاي صنعتي بزرگ و درهم پيچيده‌اي مي‌باشند که در آنها واحدهاي مختلف توسط مسيرهاي لوله کشي متعددي به هم پيوند داده شده‌اند.

مقدمه
نفت به صورت خام يا فراورش نشده خيلي مفيد نيست و به صورتي که از دل زمين بيرون آمده کاربرد چنداني ندارد. با اينکه نفت شيرين (با لزجت کم و نيز با گوگرد کم) به صورت تصفيه نشده در وسايل محرکه با قوه بخار به کار برده مي‌شد، گازها و ساير محلول‌هاي سبک تر آن معمولاً داخل مخزن سوخت جمع شده و باعث بروز انفجار مي‌گرديد. غير از مورد گفته شده براي استفاده از نفت براي توليد محصولات ديگر مانند پلاستيک، فوم‌ها و ... نفت خام به طور حتم بايد پالايش گردد. فرآورده‌هاي سوختي نفتي در گستره وسيعي از کاربردها، سوخت کشتي، سوخت جت، بنزين و بسياري ديگر موارد استفاده مي‌شود. هر کدام از مواد فوق الذکر داراي نقطه جوشي متفاوت مي‌باشند از اين رو مي‌توان آنها را توسط فرآيند تقطير از همديگر جدا نمود. از آنجائيکه تقاضاي زيادي براي اجزاي مايع سبک تر وجود دارد از اين رو در يک پالايشگاه مدرن نفتي هيدروکربن‌هاي سنگين و اجزاي گازي سبک در طي فرآيندهاي پيچيده و انرژي بري به مواد با ارزش تري تبديل مي‌شوند. نفت به خاطر دارا بودن هيدروکربن‌هايي با وزن و طول‌هاي مختلف مانند پارافين، آروماتيک‌ها، نفتا، آلکن‌ها، دين‌ها و آلکالين‌ها مي‌تواند در موارد متعددي مفيد واقع گردد. هيدروکربن‌ها مولکول‌هايي با طول‌هاي متفاوت هستند که تنها از هيدروژن و کربن تشکيل شده‌اند، ساختارهاي مختلف به آنها خواص متفاوتي مي‌دهد. فن پالايش نفت در واقع عبارتست از جداکردن و بالابردن درجه خلوص اجزا تشکيل دهنده نفت از هم مي‌باشد. همينکه اجزا از هم جدا گرديده و خالص شدند مي‌توان ماده روغنکاري يا سوخت را به طور مستقيم روانه بازار مصرف کرد. مي‌توان با ترکيب مولکول‌هاي کوچک‌تر مانند ايزوبوتان و پروپيلن و يا بوتيلن طي پروسه‌هايي همانند آلکالنين کردن يا ديمرازسيون مي‌توان سوختي با اکتان موردنظر تهيه نمود. همچنين درجه اکتان بنزين را مي‌توان طي فرآيند بهسازي توسط کاتاليزور بهبود بخشيد که طي آن هيدروژن از هيدروکربن جداشده و هيدروکربن آروماتيکي تشکيل مي‌گردد که درجه اکتان بسيار بيشتري دارد. توليدات مياني برج جداکننده را مي‌توان طي پروسه‌هاي کراکينگ گرمايي، هيدروکراکينگ و يا کراکينگ کاتاليزوري سيالي به محصولات سبک تري تبديل نمود. مرحله نهايي در توليد بنزين ترکيب مواد هيدروکربن مختلف با درجه‌هاي اکتان متفاوت با همديگر است تا به مشخصات محصول موردنظر دست يابيم. معمولاً پالايشگاه‌هاي بزرگ توانايي پالايش از صدهزار تا چندين صدهزار بشکه نفت در روز را دارا مي‌باشند. به دليل ظرفيت بالاي مورد نياز، بسياري از پالايشگاه‌ها به صورت دائم براي مدت طولاني از چندين ماه تا چندين سال بطور مداوم کار مي‌کنند.
پالايشگاه‌هاي نفت بسته به نوع خوراکي که بر مبناي آن طراحي شده اند داراي پيچيدگي هاي متفاوتي هستند که بر اساس آن ميزان و نوع محصولات متفاوتي توليد مي‌کنند. ميزان سرمايه گذاري براي احداث يک پالايشگاه با پيچيدگي متوسط بين 18 تا 19 هزار دلار به ازاي هر بشکه ظرفيت پالايش است و با افزايش درجه پيچيدگي گاه تا 24 تا 25 هزار دلار در هر بشکه سرمايه گذاري نياز دارد.

محصولات
• آسفالت
• گاز مايع شده (LPG)
• سوخت ديزل
• روغن‌هاي روغنکاري
• نفتا
• واکس پارافين
• بنزين
• قير
• سوخت جت

فرايندهاي رايج


معمول در يک پالايشگاه نفت نشان داده شده‌است. پالايشگاه‌هاي نفت شامل واحد‌هاي پروسس مختلفي است که در ذيل به توضيح مختصر هر يک از موارد مي‌پردازيم:
•واحد نمک زدايي(Desalter Unit) (طي عمليات شستشو قبل از آنکه نفت خام به واحد جداسازي اتمسفريک منتقل گردد نمک از نفت جدا مي‌گردد.).
•واحد جداسازي اتمسفريک (Atmospheric Distillation Unit) (نفت خام به برش‌هاي مختلف تقطير مي‌شود).
•واحد جداسازي خلا (Vacuum Distillation Unit) (باقيمانده مواد از واحد جداسازي اتمسفريک بيشتر از هم جدا مي‌گردند).
•واحد بهبود هيدروتريتور نفتا (Naphta Hydrotreator Unit) (با استفاده از هيدروژن از نفتاي حاصل از برج تقطير گوگردزدايي مي‌شود).
•واحد اصلاح کاتاليستي (Catalytic Reformer Unit) (اين واحد داراي کاتاليست مي‌باشد که براي تبديل رنج تبخير نفتا به محصولات بهينه با اکتان بالا استفاده مي‌گردد. يکي از توليدات جانبي واحد اصلاح کاتاليستي هيدروژن مي‌باشد که در هيدروتريتور و هيدروکراکر استفاده مي‌گردد).
•واحد هيدروتريتور چگالشي (Distillate Hydrotreator) (سوخت ديزل چگاليده را پس از برج جداکننده گوگردزدايي مي‌کند).
•واحد شکافت کاتاليستي سيالي (Fluid Catalytic Cracking Unit) (برش‌هاي سنگين تر برج تقطير را به برش‌هاي سبک تر و با ارزش تر ارتقا مي‌دهد).
•واحد شکافت هيدروکراکر (Hydrocracker Unit) (با استفاده از هيدروژن برش‌هاي سنگين تر را به برش‌هاي سبک تر با ارزش بيشتر تبديل مي‌کند).
•واحد اصلاح مرکس (Merox Treater) (در برخي موارد ويژه همانند اصلاح سوخت جت يا يک پروسه مرکس براي اکسيداسيون مرکاپتان‌ها به مواد آلي استفاده مي‌گردد).
•فرآيند کک سازي (Caking Process) (طي اين پروسه آسفالت به بنزين و سوخت ديزل تبديل مي‌شود و کک به عنوان باقيمانده مي‌ماند).
•واحد آلکاليشن (Alkylation Unit) (براي پروسه ترکيب و اختلاط اجزايي با عدد اکتان بالا توليد مي‌کند).
•واحد ديمرزاسيون (Dimerization Unit)
•وحد ايزومريزاسيون (Isomeration Unit) (مولکول‌هاي خطي را به مولکول‌هاي حلقوي که داراي اکتان بالاتري مي‌باشند تبديل مي‌کند و محصول جهت اختلاط به درون واحد الکاليشن و يا بنزين هدايت مي‌گردد).
•واحد تغيير بخار (Steam Reforming Unit) (هيدروژن مورد نياز براي واحدهاي هيدروکراکر و هيدروتريتور را تامين مي‌کند).
•واحدهاي گاز مايع شده پروپان و سوخت‌هاي گازي مشابه (اين واحدها به صورت مدور مي‌باشند تا توانايي تامين سوخت‌هاي مزبور را به صورت مايع داشته باشند).
•مخازن ذخيره نفت خام و فرآورده‌هاي پالايش شده.
•واحدهاي يوتيليتي همانند برج‌هاي خنک کن، واحد آب، واحد بخار، واحد جمع آوري و تصفيه فاضلاب.
• تاريخچه
اولين پالايشگاه جهان در پولشيتي، روماني در سال 1856 ساخته شده، تا قبل از اشغال روماني توسط نازي‌ها چندين پالايشگاه ديگر نيز با سرمايه گذاري شرکت‌هاي آمريکايي در همان محل تأسيس گرديد. اکثر اين پالايشگاه‌ها در طي بمباران نيروي هوايي آمريکا در عمليات تيدال ويو در 1943 از کار افتادند. پس از اين حادثه اين پالايشگاه‌ها دوباره سازي گرديده‌اند. پالايشگاه قديمي ديگر پالايشگاه Oljeon مي‌باشد که هم اکنون به عنوان موزه در ميراث جهاني يونسکو به عنوان سايت انگلسبرگ (Engelsberg) ثبت شده‌است. اين پالايشگاه در 1875 افتتاح گرديده‌است. پالايشگاه‌هاي اوليه درايالات متحده تنها نفت سفيد را پالايش مي‌کردند و مابقي محصولات پالايش نشده به نزديک ترين رودخانه تخليه مي‌گرديد. با اختراع اتومبيل پالايشگاه‌ها به سمت توليد بنزين و سوخت ديزل هدايت شدند که تا به امروز به عنوان اصلي ترين فرآورده پالايشگاه شناخته مي‌شوند. پس از نيمه دوم قرن بيستم در ايالات متحده سازمان‌هاي محيط زيست قوانين بسيار محدودکننده‌اي براي احداث پالايشگاه‌هاي جديد (از نظر آلودگي‌هاي آب و هوا) و ضع نموده‌اند. اين شرايط احداث پالايشگاه‌هاي جديد در آمريکا را بسيار محدود و پرهزينه کرده‌است بطوريکه آخرين پالايشگاه نفت احداث شده در ايالات متحده مربوط به سال 1976 مي‌باشد. تشخيص اينکه کدام پالايشگاه هم اکنون بزرگ‌ترين پالايشگاه جهان است کار مشکلي است. زماني ادعا مي‌شد پالايشگاه راس التانورا در عربستان سعودي متعلق به آرامکو صاحب اين عنوان است. با اين حال مي‌توان ادعا نمود که در قرن بيستم پالايشگاه آبادان واقع در ايران بزرگ‌ترين پالايشگاه جهان بوده‌است. اين پالايشگاه در طي جنگ ايران و عراق متحمل خسارات فراواني شد.

پالايشگاه‌هاي نفت ايران
oپالايشگاه نفت تبريز
oپالايشگاه نفت تهران
oپالايشگاه نفت اصفهان
oپالايشگاه نفت شيراز
oپالايشگاه نفت آبادان
oپالايشگاه نفت کرمانشاه
oپالايشگاه نفت جزيره لاوان
oپالايشگاه نفت بندر عباس
oپالايشگاه نفت شازند اراک




 
بيشتر


مجری سایت : شرکت سیگما